Draga djeco i roditelj,
Evo još nekih prijedloga za igre i aktivnosti tijekom boravka u kući.
Za mlađu dob:
1) IGRE PRSTIĆIMA: masiranje prstića, poticanje fine motorike, ugodnog kontakta uz pjesmicu
SKRIVAČI
OVAJ SE U ORMAR SKRIO
OVAJ SE U LONAC ZBIO
TREĆI VEĆI IZA SEKE
A ČETVRTI ISPOD DEKE.
SAMO MALI, KUD ĆE, GDJE ĆE
UPAO U SMEĆE, JOJ, JOJ, JOJ!

2) IGRE PUHANJA: poticanje tečnog izdaha, aktiviranje mišića usnica
Ige puhanja u različite materijale (mjehuriće, pompone, vatu, papiriće, listiće) djeca jako vole, a na taj način vježbaju oralnu motoriku i usmjeravanje zračne struje. Važno je da ne pušu naglo, snažno i napuhnutih obraza, već da izdah bude produžen, tečan i usmjeren na materijal.
LOPTICE: loptice od vate stavimo ispred djece, na dogovoreni signal (pljesnete, udarite u bubanj, žlicom o stol) djeca puhnu jednim dužim izdahom u loptice. Pobjednik je onaj čija je loptica otišla dalje.
STAZA: od selotejpa napravimo stazu na stolu, staza može biti jednostavna – ravna ili zakrivljena, dijete ima zadatak voditi lopticu po stazi puhanjem. Ovu igru mogu igrati i starija djece.
NOGOMET: prilagodite igru dobi djeteta; možete samo staviti jednu kutijicu u koju dijete treba ubaciti puhanjem lopticu; a za starije mogu se napraviti golovi s obje strane, loptica se stavi na sredinu „igrališta“ i oni pušući u nju jedan drugom daju golove. Na papir mogu bilježiti rezultat.
(prema idejama I. Posokhova: Razvoj govora)
3) ŠTO RADI? TKO RADI? – vježba poticanja razumiijevanja i učenja riječi, slaganja kratke rečenice
Uz ponuđene slike najprije vježbamo slušnu pažnju i razumijevanje. Vi kažete rečenicu, a dijete pokaže pripadajuću sliku. Nakon toga vježbamo pitanja uz sličice (tko; što; čime; kako; zašto) već prema djetetovoj dobi i mogućnostima. Dijete može i samo pokazati prstom odgovor, a ako ne zna odgovor dajte mu vi izbor između dva moguća odgovora. Nakon toga igramo se nadopunjavanja rečenice, tako što ćete vi reći prvu riječ da dijete dodati drugu, ili ćete reći prve dvije riječi a dijete treću. Poslije potičemo dijete da kaže cijelu rečenicu. Proširujemo razgovor pitanjima tko kući npr pere auto, kakav je naš auto i sl.
Primjer rada:
1. Pokaži gdje mama pere vrata; pas spava ...
2. Što mama pere? Tko pere vrata? Čime (što ima)? Kako to radi (oponašanje)? Zašto pere?
3. Mama pere__________. Vrata pere _________. Pas ___________. Spava ______.
4. Ponovi za mnom (rečenicu) ; reci sam što tu vidiš
5. Tko kod nas pere vrata? Gdje su naša vrata? Izbrojimo ih (zajedno). Čime mi peremo? Idemo oprati vrata.
Ilustracija: I. Herljević: „Progovori 2“
4) PJESMICE:
ZEČIĆI LOPTICE
SAZNALI SU ZEČIĆI JA SAM LOPTA, LOPTICA
DA ĆE LOVAC DOĆI, SKAČEM KAO PTIČICA,
SAKRILI SE, ČEKAJU, JA SAM LOPTA GUMENA,
TRI DANA, TRI NOĆI. HALJINA MI RUMENA.
U ŠUMI SE SAKRILI JA SAM LOPTA ŽUTA,
ISPOD JEDNE GRANE, KAO CVIJET KRAJ PUTA.
A TKO ĆE IM DONIJETI MI SMO LOPTE, LOPTICE,
VODICE I HRANE? LETIMO KO PTIČICE.
(G. Tartalja) (M. Šain: Korak po korak)

Za stariju dob:
1) IGRE PUHANJA: poticanje pravilnog izdaha, produljivanje izdaha, aktiviranje mišića usta
Igre se mogu provoditi kao i kod mlađe djece (vidjeti vježbe za mlađu dob), ali složenije, uz upotrebu široke duže slamke kroz koju se puše na loptice od vate, uz nalijepljene trake po kojima dijete vodi lopticu, a kod igre „Nogomet“ uz dva gola i zapisivanje rezultata
2) IGRA SLUŠANJA GLASOVA? – vježba slušne pažnje, uočavanja glasova, rime
Uz ovu pjesmicu, možemo djetetu dati više zadataka:
1. Neka uoči koje se riječi rimuju. Ako im je teško, naglasite te riječi u čitanju ili pitajte: rimuje li se šiba – čelo; šiba -riba.
2. Pročitajte jedan red (npr. Šuma, šuška, kula, šiba) i pitajte dijete koji glas (slovo) najviše čuje. U kojoj se riječi ne čuje taj glas. Ponovite niz više puta ako treba, naglasite odgovarajuću riječ u čitanju (kula).
3. Vježbajte s djetetom pamćenje tako da pokuša ponoviti niz riječi nakon vas
4. Ponovite zadatak, ali sad neka dijete uz više samostalnosti pokuša samo odgovoriti, bez vašeg naglašavanja u čitanju i dodatne pomoći
ŠUMA, ŠUŠKA, KULA, ŠIBA,
RUKA, NOGA, BARA, RIBA, S R
OBLAK, KOSA, PISMO, SELO,
MAČKA, ČIZMA, TRBUH, ČELO. Š T
ŽUNA, ĆUK, ŽABA ŽUTA, Č Ž
TATA, AUTO, BEBA, TUTA.
MLAĐA SESTRA
IMAM SESTRU VRAGOLANA,
RAZLJUTI ME SVAKOG DANA.
STALNO NEŠTO MUTI, GNJAVI,
GDJE NE TREBA PROBLEM PRAVI.
KAD ZBOG SVAĐE PLAKAT ZNA,
KRIVAC ZNA SE, BUDEM JA.
UZ NJU TO JE UVIJEK TAKO,
JA JE IPAK VOLIM JAKO.
Tatjana Pokrajac-Papucci
Evo jedne pjesmice naše poznate pjesnikinje za djecu, koja govori o čestim situacijama u našim domovima. Uz čitanje pjesmice uključite dijete postavljajući mu pitanja: Što znače riječi vragolan; muti; krivac; razljutiti. O čemu se radi u ovoj pjesmici? Tko koga ljuti? Kako se mlađa sestra ponaša? Tko ispadne kriv? Što misliš zašto? Što na kraju dijete zaključi? Prenesite pitanja iz priče na situaciju kod kuće.
Što bi dao sestri/bratu/prijateljici da prestane plakati? Nacrtaj!
Do idućeg javljanja pozdravlja vas vaša teta logopedica.