Spremnost za školu iz aspekta jezično govornog razvoja

1. IZGOVOR GLASOVA

  • Dijete treba uredno izgovarati sve glasove do 5,5 godina života (ako dijete zamjenjuje, ispušta ili iskrivljuje glasove pri izgovaranju, tada se može dogoditi da krivo pročita i piše riječi)

2. JEZIČNE SPOSOBNOSTI

  • Dijete mora razumijeti govor koji mu se upućuje 
  • Treba imati bogat rječnik (za svaku pojavu/predmet/biće/radnju imati riječ kojom označava navedeno) 
  • U govoru dijete lako mora koristiti složene rečenične strukture bez gramatičkih odstupanja ( korektno upotrebljavati jedninu, množinu, zamjenice, padeže, rod i broj) 
  • Rečenice trebaju sadržavati različite vrste riječi (imenice, glagole, pridjeve, zamjenice, veznike, priloge, prijedloge) 
  • Trebalo bi poznavati riječi za označavanje prostornih odnosa – PRIJEDLOGE ( ispod, na, ispred, iza, u, gore, dolje, lijevo, desno) i vremenskih odnosa (jutro, dan, večer, noć, prijepodne ,podne ,prije, poslije, dani u tjednu, godišnja doba). 
  • Trebalo bi poznavati SUPROTNOSTI - antonime riječi (ući-izaći, otvoriti-zatvoriti, toplo-hladno, lagano-teško i sl.) 
  • Dijete bi trebalo znati prepričati poznate događaje i situacije te pripovijedati priču u logičnom slijedu (početak-sredina-kraj) 
  • Trebalo bi izricati riječima što želi, treba, misli, osjeća 
  • Trebalo bi slušati i sudjelovati u grupnom razgovoru, voditi duge razgovore 
  • Trebalo bi koristiti riječi za označavanje apstraktnih pojmova, iako ne razumije njihov sadržaj (npr. sloboda, domovina)

3. FONOLOŠKA SVJESNOST

Odnosi se na sposobnost prepoznavanja i upravljanja glasovima od kojih se sastoje riječi

  • Dijete bi trebalo prepoznavati i stvarati rimu (sir-žir, juha-muha) 
  • Prepoznavati i rastavljati riječi na slogove (KUĆA = ku-ća, POLICA = po-li-ca) 
  • Prepoznavati prvi glas u riječi (pas =P, labud = L) 
  • Imati dobro razvijenu glasovnu analizu i sintezu (raščlamba riječi na glasove: PAS = p-a-s ; i stapanje glasova u riječ : k-u-ć-a = KUĆA) 
  • Imati razvijenu sposobnost stvaranja veze glasa i slova

4. GRAFOMOTORIKA

  • Dijete bi trebalo pravilno držati olovku (olovka između palca i kažiprsta, prislonjena na srednji prst) 
  • Znati smjer pisanja na papiru – od gore prema dolje, s lijeve na desnu stranu 
  • Imati dobro razvijenu vizualnu percepciju – uočavanje izgleda oblika, razlikovanje oblika, sposobnost precrtavanja zadanih likova).

5. OSTALO

  • Dijete u dobi od 6-7 godina bi trebalo znati brojiti do 20, prepoznavati simbole brojeva i znati ih povezati s količinom 
  • Trebalo bi znati klasificirati objekte po veličini, boji, obliku te ih i usporediti po veličini što podrazumijeva veći-manji i količini više-manje. 
  • Vrlo je važno da dijete posjeduje pažnju i da se može usmjeriti na zadatak bez ometanja okolinskih čimbenika

 

SAVJETI ZA RODITELJE

  • razgovarajte sa djetetom, potičite ga da opisuje događaj, sliku, doživljaj 
  • slušajte ga dok Vam priča, zainteresirajte se za to, dajte važnost njegovom razmišljanju, doživljajima i problemima 
  • odgovarajte na njegova pitanja, ako ne možete odmah, kažite mu kad i držite se dogovora 
  • kad nešto ne znate potražite u knjizi, enciklopediji i sl. 
  • učite ga svojim modelom da je knjiga prijatelj i da je intelektualan rad vrijedan rad 
  • pođite zajedno u čitaonicu, knjižnicu, čitajte zajedno 
  • dozvolite svom djetetu da se samo pere, oblači i svlači, te da ima slobodu izražavanja svojih potreba, želja i misli 
  • ako je nešto trenutno neispunjivo, učite ga pregovarati oko zadovoljavanja potreba i želja, čekati na red, čekati vrijeme kad dolazi taj događaj, te da ne možemo imati sve i odmah u životu 
  • učite ga da je normalno ako ponekad pobjedimo, a ponekd ne, te da svatko od nas ima sposobnosti za neko područje, a za neko ne (netko lijepo slika, ali ne može brzo trčati i sl.) 
  • učite ga prostorne relacije kroz igru: lijevo, desno, gore, dolje, iznad, ispod, u, na i to u prostoru, na papiru i na svom ili tijelu druge osobe 
  • ako želi neka vježba mišiće šake (fina motoroka) aktivnostima kroz crtanje, slikanje, izrađivanjem od glinamola, plastelina i sl. 
  • ako želi pokažite mu slova i brojke, ako ne radije slikajte, modelirajte i radite zajedno 
  • igrajte se igara s pravilima, npr. domino, memory, «Čovječe ne ljuti se» i sl. poštujući pravila 
  • igrajte se igara koje stimuliraju razvoj namjernog zapamćivanja npr. igra ponavljanja niza brojeva (unaprijed i unatrag), igra pamćenja predmeta na stolu, pitalice i zagonetke 
  • pričajte o pojavama u prirodi u godišnjim dobima, proučavajte zajedno što se događa 
  • proučavajte zajedno sat i kalendar 
  • zajedno izaberite mjesto u Vašem domu gdje će biti stalno radno mjesto i stol Vašeg školarca, zajedno pođite kupiti sve što je potrebno za školu i dajte svemu tome potrebnu važnost

Ako primijetite da Vaše dijete ima poteškoće na nekom od navedenih područja, javite se logopedu!


Ispiši stranicu